FB

17 februari 2013

Växtnäring


Det där med växtnäring tycker jag är intressant. Det är faktiskt inte så många som har så bra koll (inte jag heller, men lite koll har jag i alla fall). Så jag tänkte att jag skulle dela med mig lite utav vad jag kan.

All näring som vi köper har en innehållsförteckning, precis som på vilken mat förpackning som helst. För att vi skall kunna se vad vi köper. Bilden är från den flaska som jag brukar använda, RIKA 1 liters heter den från Weibulls. Den är krav märkt och är en rest produkt från sockerbetor. Att den är flytande tycker jag är bra nu, när man förodlar inne.

Till plantor som skall ge frukt så tycker jag att denna näringen har en bra fördelning, stört del kalium, sedan kväve och sist fosfor. Skall man ha näring till sallad och spenat eller liknande så skall det vara kväve som skall vara störst, eftersom kalium driver fram blomningen.

Många tror att man pratar om konstgödsel, så fort man pratar NPK. Men det är lite fel, NPK är de tre största delarna i näring. Men konstgödsel benämns ofta som NPK.
N = Kväve, behövs till bladverket på plantan.
P = Fosfor, behövs för knoppbildning och kvaliteten på frukten.
K = Kalium, behövs för att få en rik skörd och av bra kvalitet. Viktigt om man skall lagra sin skörd.
De andra förkortningarna är
Mg = Magnesium, behövs ofta extra hos tomater.
S = Svavel, viktigt i tomat odlingen.
B = Bor, behövs om du odlar kål.
Fe = Järn
Mn = Mangan
Mb =Molybden
Zn = Zink

Plantorna äter till största delen kväve, fosfor och kalium, men alla de andra delarna är lika viktiga. En näringsbrist kommer sällan ensam. Plantorna kan få näringsbrist även om det finns näring i jorden, men det kanske inte är tillgänglig för plantan. För att näringen skall vara tillgänglig för rötterna så behöver det vara rätt temperatur och rätt pH. Som exempel, på våren kan man lätt få fosfor brist, eftersom det är kallt i jorden och fosforn är då svår tillgänglig. Men när det blir varmare så försvinner bristen.
Försök att ha ett pH runt 6,0-6,5 så kommer de flesta grönsakerna att trivas. Det är alltid lättare att höja, än att sänka ett pH värde i jorden så var försiktig!

Vet inte om ni blev klokare, men visst är det intressant!! Kan hålla på länge, men jag tror att detta är lagom just nu =)

/Sabina


4 kommentarer:

  1. Superbra med förklaring för vad som behöver vad! Jag kommer att spara texten som hjälp :)

    SvaraRadera
  2. Bra info! Jag läste att om man har lerjord kan det finnas kalium, men att fosfor fattas, medan i sandjord är det ofta brist på båda. Kväve fattas nästan alltid för att det lakas ur. Fosfor finns i benmjöl, och kalium i t ex vedaska.

    SvaraRadera
  3. Man får vara lite försiktig med ved aska, eftersom det höjer pH kraftigt. Vilket kan göra att många näringsämnen blir svåra för växterna att plocka upp. Och leder till näringsbrist.

    Sedan gödslar man även olika beroende på vad man har för jord. Eftersom sanden lakar ur så fort. Finns mycket att gräva ner sig i ;-)
    /Sabina

    SvaraRadera
  4. Hej Sabina! Vill tacka för en mycket trevlig start på söndagen, 17 februari. det var så kul att få se dina små skötebarn i källaren - det växte verkligen så det knakade. Roligt att träffa likasinnade som kunde mycket om växtodling.Ha en fortsatt fin dag vi ses om inte förr när du har försäljning 26 - 27 april på Lantmännen i Lindome. Tack och hej från Ingela T.

    SvaraRadera